Mina framgångs-tips

Godmorgon Hjärtan! And Happy Monday! Förstår ni hur härligt det är att slippa allt vad Söndag- och Måndagsångest heter? Helt ärligt har den inte varit brutal på 2-3 år, men nu är den helt oexisterande. Jag älskar faktiskt både Söndagar och Måndagar. Dom känns alltid lite som en nystart. Eller vad säger ni?

Just nu håller jag på att lägga om min vardag lite granna. Tidigare har jag haft en väldigt lugn tillvaro med mycket egna tider och få föreläsningar i skolan. Numera måste jag däremot anpassa mig efter kontorstider. Men vet ni vad? Jag älskar det med! Visserligen kan jag sakna mina super-chilla mornar som utan problem kunde pågå fram tills lunch, men få saker slår känslan av att vara effektiv och energifylld. Det hjälper mig att bli fokuserad och att skapa den vardagens jag själv vill ha. Och jag tror faktiskt att jag är något på spåren. Självklart tänker jag dela dessa framgångs-tips (inte alls lite lagom ödmjuk, nej haha) med er. Så här kommer mina morgonrutiner =)

1. Sätt ALLTID larm! Och snooza inte.
Som jag har nämnt innan så är jag, vad jag kallar, en framtvningad morgon.människa. Egentligen är jag sjusovare #1, men för ett par år sedan tröttnade jag på att alltid vakna trött när larmet ringde. Så jag bestämde mig för att ALLTID ställa larm (och det är oavsett Måndag, Lördag, Julafton eller någon annan dag) och det gjorde verkligen susen. Nu vaknar jag pigg och glad 29/30 mornar om året.

Och det här med snooze - nej, nej, nej! Den knappen är förbjuden, för det förstör din sömn totalt. Ska du lägga tid på att vara kvar i sängen är det så mycket bättre med kvalitativ tid. Så hitta istället vad som funkar för dig. 1, 2 eller kanske 3 larm. Men inte mer.

2. Rörelse och frisk luft.
Jag startar alltid mina dagar med att röra på mig. Som ni vet prisar jag mina morgonpromenader till skyarna. Men numera, som en del utav min nya vardag, har jag bytt ut ett stort antal utav dom mot träningspass istället (vilodagarna startas dock fortfarande med en pw). Varför? Jo, jag älskar att träna och vet att jag måste få in det i min vardag för att må bra. Men jag vet också att jag numera jobbar senare om dagarna och dessutom har som mål att vara både socialare och spontanare. Så för att ha plats för det har jag fått flytta runt lite. Om jag då "checkar" av träningen på morgonen så har jag sen hela kvällen till annat. Underbart! Dock är det inte hållbart för mig att bara träna på morgonen. Detta då en stor del utav träningspassen jag vill gå på ligger på kvällen. Just nu springer jag också mycket (perfekt på morgonen), men det finns inte på världskartan att jag i December kommer kliva upp 06, dra på mig skorna och sticka ut på en löptur i bäckmörker och snöstorm. Hur jag löser det tills dess får vi se, haha! Men att starta dagen med någon slags rörelse ger oerhört mycket energi. Så tips!

3. Frukost.
För mig är dessa heliga! Ingen dag utan frulle, och då allra helst framför Nyhetsmorgon. Jag vet att det finns många därute som inte ens klarar av att äta frulle, men ett tips är ändå att ni ska se till att få i er något. Det behöver inte vara precis efter att ni stiger upp, utan ta det när det funkar. För, bortsett från att det ger energi, så bygger det rutiner och balans för kroppen. Så take some me-time, sätt dig ned (för vi snackar inte en macka i handen samtidigt som du springer till bussen) och starta dagen på ett bra sätt.

4. Vitaminer.
Till frukosten äter jag också mina vitaminer. Obs! Du behöver inte proppa dig full på det ena och det andra (ofta kastar du helt ärligt pengar i sjön), men har du brister du inte kan rätta till själv så är det supertips för att ge kroppen vad den behöver. Jag äter:
- multivitamin kvinna (fyller upp behovet utav både järn, d-vitamin och fosforsyra).
- magnesium (har en brist som gör att jag annars får brutala kramper).
- omega 3 (då jag är kass på att äta fisk till vardags).
- The Hairlusts gummies (BÄSTA tillskottet för bättre hår).

5. Se (eller lyssna på) nyheterna.
En annan del utav min nya vardag är att jag vill (och behöver) vara mer insatt i vad som händer i världen. Så när jag kommer in från min löprunda/morgonpromenad sätter jag igång Nyhetsmorgon så det hörs i hela lägenheten. På så sätt kan jag snappa upp det viktiga oavsett vad jag gör (står framför spegeln, kokar gröt osv). Sen när jag väl sätter mig ned med frukosten startar jag Nyheterna på Tv4-play. På 10 minuter har man då uppdaterats på allt viktigt. Så bra!

6. Gör dig i ordning!
Okej, lite löjlig att ha med eftersom att det för många är en självklarhet. Men för mig är den här punkten viktig. Jag lever nämligen efter principen att man ska klä sig efter hur man vill känna sig. Tar man på sig ett par sunkiga mjukisbyxor, då kommer man ha feelingen utav mys och slapphet. Och vissa dagar är det precis vad man behöver. Men de flesta dagarna vill jag känna mig som en riktig power-woman och för att lyckas med det måste jag känna mig "igång", o för det måste jag göra mig i ordning. Jag behöver sminka mig och känna mig lite extra vaken. Jag behöver klä mig i något jag känner mig snygg i. Jag behöver det helt enkelt och jag tror verkligen att det är en nyckel till att lyckas.

Gillar

Kommentarer

Hilma
Hilma,
Håller med dig på varje punkt hjärtat! Så bra allting ❤️ KUL att du känner att du trivs med den nya strukturen du får i vardagen nu!
PUSS! ❤️❤️
nouw.com/hilma
sarahlinnsliv
sarahlinnsliv,
Så bra pepp för komma igång och satsa på mina mål. Du är så grym tjejen! <3
nouw.com/sarahlinnsliv
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229