Min ultimata löpguide

Kan inte du dela med dig utav dina bästa löptips? För visst är det så att du springer rätt så mycket just nu? Jag försöker själv komma igång men vet bara inte hur...:(

Självklart kan jag göra det! För du har helt rätt. Sedan SATS stängde i Mars har jag kört cirka 4 löppass i veckan (perfekt nu när man både vill vara ute och njuta av vädret och försöka bidra till minskad smittspridning), och jag älskar det!

Vill du ha den supersnabba guiden till hur jag lyckas få till mina löprundor så är det:

1. jag innan bestämmer hur långt jag vill springa.
2. ger mig ut på en runda som gör att jag måste fortsätta för att ta mig hem igen.
3. kopplar på mitt pannben. Jag har liksom lite för mycket vinnarskalle för att jag skulle klara av att sluta springa och istället gå hemåt, haha!

Men att bara säga Just do it kanske inte är vad alla behöver. Jag skrev faktiskt ett inlägg om det här under förra året, så jag rotade lite i arkivet och hittade inlägget där jag har skrivit ned mina bästa löptips, uppdaterade dom lite och langar vidare dom till er här och nu =)

1. Gå ut och spring!
Att springa på löpband är svintråkigt och kan få vem som helst att ge upp. Tre gånger i mitt liv har jag lyckats ta mig igenom milen på gymmet. That’s it... och tro mig när jag säger att jag fick kämpa för att övertala min hjärna att jag faktiskt orkar och inte behöver hoppa av bara för att det är lite jobbigt.
Nej, drar man ut och springer så 1. är det mycket härligare, 2. får du hela tiden nya intryck och blir inte alls uttråkad på samma sätt, 3. blir det ett bättre träningspass för kroppen då det varierande underlaget och naturen ger en annan utmaning än att bara springa på ett platt band, och 4. måste du ju faktiskt ta dig hem på något sätt. Man kan inte bara ge upp, hehe!

2. Bygg upp det
Nej, du kommer inte att kunna springa en halvmara det första du gör. Människokroppen är sjukt smart och lär sig att bli bra på det man gör. Har du inte sprungit förut så har din kropp heller inte byggt upp det. Så börja med att kanske springa bara en kilometer och öka det sen successivt kilometer för kilometer, och en dag är du sen plötsligt där.

3. Skor är viktigt!
Tro mig, jag har världens sämsta fötter. Så ta dig till en sportaffär där dom kan hjälpa dig testa ut ett par som är anpassade just för dig. Visst kostar det lite men lägg dom pengarna på dig själv, det är utan tvekan värt det! Jag kan verkligen tipsa om dom HÄR! Bästa löpskorna jag någonsin haft!

4. Varför springer du? Sätt ett mål innan du ger dig ut!
- Är det tiden du ska springa? Exempelvis 45 minuter.
- Är det en viss diastans? Exempelvis 5 km.
- Är det en viss hastighet? Exempelvis 5:35 minuter/kilometer i fem kilometer.

När det kommer till mig struntar jag helt i tiden eller hastigheten. Allt jag satsar på är att ta mig runt min vända på x antal kilometer. När jag gjort det, då är jag nöjd. Så bestäm innan vad ditt mål är för att du ska känna dig nöjd och klar =)

5. Lyssna på poddar!
Vissa älskar att lyssna på musik när dom är ute, men jag har upplevt att då springer tankarna allt för lätt iväg och plötsligt är man uttråkad. Om man istället lyssnar på en intressant podd ligger fokus på den istället för på hur jobbigt, alternativt så får man världens inspiration (beroende på vad för podd man lyssnar på) och har tid att låta hjärnan jobba på den bästa idén man någonsin fått.

Och glöm inte att njuta utav det du ser!

6. Ladda ned en löpapp
Nej, det är absolut inget måste för att träning ska ”räknas”. Men för min del så blir det betydligt lättare att ha koll på när jag har sprungit min utsatta distans då den aktivt pratar i lurarna varje kilometer jag checkar av, och dessutom är det superkul att se hur och var man har sprungit. Jag har nämligen världens sämsta lokalsinne, och med det en tendens att konstant springa vilse. Då är det superkul att sen när man kommer hem kunna sätta sig ned och se var det faktiskt är man har varit, haha!
Jag använder mig av Nike Run Club men det finns en hel uppsjö av andra gratisappar att köra på.

7. Släpp kontrollen!
När du kommer till en nedförsbacke - släpp allt och bara spring så fort du bara kan! Vi snackar Janne Långben-style!
För ett tag sen kom jag på mig själv att sakta av och bromsa i nedförsbacken. Jag vet inte om det var av rädsla för att ramla eller om jag bara gjorde det av vana. Men så släppte jag på det och wow vilken känsla. Ni vet den där man hade när man va liten och trodde att man nästintill skulle börja flyga om man bara fortsatte i samma fart lite till? Just den får man, vilket bara är magiskt! Plus att det går betydligt snabbare, haha!

Där har ni dom! Mina sju bästa löptips =)

Gillar

Kommentarer

Emmaengstrom
Emmaengstrom,
Vilka grymma tips du kommer med, det här tror jag är till stor hjälp för många!! Kan inte träna just nu men ska absolut ta med mig detta när jag väl kan, för springa är ju så underbart! Du är SÅ inspirerande alltså, guldvärt <3 KRAM
nouw.com/emmaengstrom
SofiaRebecca
SofiaRebecca,
Jag blev SÅ sugen på att gå ut och springa nu, haha! Tack för tipsen!
nouw.com/sofiarebecca
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229