5 side effects of exercise that are totally normal

Innehåller affiliate-länkar

För ett tag sedan fick jag ett nyhetsbrev ifrån Kayla Itsines. Det är ingen jag direkt brukar följa så, men någon gång utav någon anledning fyllde jag i min mailadress på hemsidan (ni vet hur det är) och nu dimper breven ned lite nu och då. Just det här promotade en artikel om 5 side effects of exercise that are totally normal, och jag tyckte det var så kul för dom stämde verkligen klockrent in på mig. Så därför tänkte jag dela dom vidare med er =)

5 side effects of exercise that are totally normal

1. Träningsvärk

Okej, första punkten var inte jätteintressant. Där stod det mest om att man kan få träningsvärk och känna sig stel eller öm i upp till 72 timmar efter ett träningspass (no shit säger nog vi alla va?) och att det är troligast att det kommer efter att man har gjort något man inte är van vid.

Lösning: Dom tipsar om foam rolling och att man ska dricka en massa vatten. Jag säger däremot att det inte finns något som botar träningsvärk så pass bra som mer träning, så ut och rör på dig!

2. Runny nose

Hur många är vi inte som blir snuviga mitt i ett intensivt träningspass?? Jag vet att i alla fall jag är en utav dom. Tydligen är det en vanlig biverkan som på engelska kallas exercise-induced rhinitis. Tydligen beror det på att under tränings expanderar blodkärlen i näsgångarna vilket gör att snoret som annars hade "suttit fast" nu enkelt kan börja rinna.

Lösning: Don’t panic — you aren’t allergic to exercise! <-- Hahaha! Älskar!
Det är betydligt vanligare när man är ute, och som vi alla vet har pollen en enormt stor inverkan på just detta. Så testa att istället träna inomhus och i värsta fall ta kontakt med en läkare om att få en nässpray utskriven att kunna använda innan träningspassen.

3. Du måste gå på toa NU!

TMI-varning, men OMG vad den här stämmer in på mig! Jag kan vara ute på en löptur och mitt ute i skogen vara övertygad om att jag för första gången i mitt vuxna liv skall bajsa på mig.

Tydligen är detta extra vanligt bland löpare då studsarna och stötarna från varje gång fötterna träffar marken, även "stöter" ihop dina inre organ och pressar på matsmältning. Det i kombination med att blodflödet ökar och omdirigeras till musklerna (kroppen är smart och prioriterar de funktioner som behöver fokus där och då) gör att man kan få den där plötsliga känslan utav att Jag måste gå NU!

Lösning: Dom rekommenderar att ska se till att ha ätit långt innan man drar ut på sin löprunda, och i värsta fall bara äter ett lätt mellanmål precis innan man snörar på sig skorna. Undvik också mat och dryck som kan irritera magen, det vill säga bland annat koffein och stark mat. Och glöm inte gå på toa innan (alltid det absolut sista jag gör innan jag drar, hehe).

Sport-BH HÄR // Tights HÄR // Skor HÄR

4. Hud som kliar

När man tränar börjar hjärtat slå snabbare för att med blodet kunna föra ut mer syre till alla musklerna som behöver det. Det gör att miljoner av blodkärl tvingas att snabbt expandera för att få plats med den ökade blodmängden (därför kan man få vener som plötsligt står ut). I och med att detta sker stimuleras nerverna runt omkring, vilket hjärnan kan tolka som att något kliar.

Dessutom kan tighta och åtsittande träningskläder ha en stor bidragande effekt.

Lösning: Bara kör! Det låter kanske lite smålöjligt (Just do it - Nike), men ju mer du kör desto mer kommer kroppen adaptera och vänja sig vid detta.

5. Illamående

Som nämnt ovan så omdirigeras blodflödets fokus från magen till ("styrke")musklerna, vilket gör att matsmältningens hastighet avtar. Detta kan medföra känslan utav illamående. Lägg till alla rörelser du utför (hopp, studsar, chrunches and so on and so on) så är det inte konstigt att magen blir lite upprörd.

Likaså tror jag att vi alla någon gång har känt av effekterna om man ätit eller druckit för mycket precis innan passet.
But hey! Det påverkar oss alla! Det är absolut inget tecken på att man är i dålig form! Kom ihåg det!

Lösning: Lyssna på din kropp! Mår du riktigt illa, dra då ned på tempot, ta små klunkar vatten och kör igång igen när du känner dig redo. Se också till att ha ätit något litet innan du tränar. Något som är lagom stort för att du inte ska ha en tom mage, men inte heller så stort att du känner dig proppis (exempelvis en banan eller en proteinbar kanske).

Vad säger ni? Känner ni igen er i några?

Gillar

Kommentarer

Mammatillthea
Mammatillthea,
Detta förklarar såå mycket jag har undrat över 😂
nouw.com/mammatillthea
Aaron
Aaron,
You look great Matilda! <3
Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229