WELLNESS WEDNESDAY: 5 DAILY HABITS THAT KEEP ME FIT

Inlägget innehåller Affiliatelänkar

Okej, innan vi ger oss in på dagens återkommande fråga Hur håller jag mig i form så måste vi diskutera just de där sista orden. I from. Eller på engelska Fit. För den exakta innebörden beror så mycket på betraktarens ögon. För vissa betyder Fit att vara deffad, ha 6-pack och inte äta något annat än clean food. Frågan är: Är det verkligen att vara i form? På ett sätt absolut. Ingen kan ifrågasätta deras träningsprestationer, muskler eller dedikation. Sjukt imponerande. Men vad får dom offra för att se ut som dom gör? Och hur mår dom egentligen? Vissa mår bra, vissa mår med största säkerhet inte alls bra.

SportBH HÄR // Tights HÄR
(Tips: Dom har sjuuukaste rean just nu! Tightsen kostar bara 240 kr)

1. Drick massor av vatten!

Vi vet allihopa vilka fördelar det har, men om någon har missat så kommer några snabba här. Det hjälper matsmältningen, man slipper den där huvudvärken, huden blir spänstigare, musklerna återhämtar sig snabbare och så vidare och så vidare.

2. Prioritera din sömn och sov dina timmar!

Jag vet hur lätt det är, speciellt nu under sommaren, att fylla kvällarna med roliga saker och plötsligt komma i säng betydligt senare än planerat. Men våra kroppar behöver dom där timmarna till att återhämta sig. För att inte tala om att det sätter tonen för nästkommande dag. Vi har alla varit där. Ingen sömn = en dag där allt går fel. Så varför utsätta sig själv för det?

3. Träna!

Jag kommer alltid förespråka att ALLA ska träna. Men med det menar jag absolut inte att alla ska köra grisiga crossfit-pass, dra ut och springa milen eller köra PB i marklyft var och varannan vecka. Nej, nej, nej. Det jag syftar på är att alla behöver träna för att hålla hjärtat igång, för att stärka upp core och jobba för att hålla igång nervbanorna. Träna för att orka bli gammal och för att leva hela livet.

4. Ät näringsrik mat!

Våra matval är utan tvekan ändå en av de faktorerna som påverkar mest huruvida vi håller oss i form eller inte. Jag tror att vi alla har upplevt skillnaden mellan perioder där man enbart ätit "skräp" och toma kalorier, och dom där man äter näringsrik mat fylld med vitaminer och mineraler. Känslan av att gå från trött, slö, orkeslös och konstant sötsugen, till att känna sig energifylld, mätt och stark - innifrån och ut.
Än en gång så menar jag absolut inte att du ska gå på någon 16 weeks of hell diet eller på något annat sätt banta ( <-- @#'& vad jag hatar det ordet). Däremot kan du göra smarta val och leva efter regeln Man kan äta allt, men inte alltid.

5. Vardagsmotionen is the key!

Det här kan nog (tillsammans med alla dom andra) vara min favoritpunkt. En punkt jag fullkomligt lever för. För vet ni vad? Många bäckar små. Tvivlar ni på vilken skillnad det gör så finns det en kort dokumentär-serie på SVT Play där fyra par får testa fyra olika träningsformer, varav vardagsmotion är en, för att se vilken som är den bästa träningen. Jag ska inte spoila något, men resultaten är helt otroliga. Så ta trapporna istället för hissen, gå till tunnelbanan istället för att ta den där 5-minuters bussen, låt bilen stå så mycket det går osv. Kanske lite småkämpigt i början, men en vana ni inte kommer kunna sluta med när ni väl kommit dit - tro mig!

Så Godmorgon Onsdag! Nu tar vi tag i det här med att komma i form för att orka bli gamla!

Gillar

Kommentarer

Frulindhamn
Frulindhamn,
Så himla bra tips, skönt att du inte kommer med skitnödiga pekpinnar som många andra. För mig är det yoga och simning som funkar bäst, älskart! Kram gulle 😊❤️
nouw.com/frulindhamn
ellenholmberg
ellenholmberg,
Bra tips!! Kolla gärna in min Youtube kanal, heter Ellen Holmberg där🥰
nouw.com/ellenholmberg
SofiaLissmyr
SofiaLissmyr,
Godmorgon vännen! Åh superbra tips du kommer med, sånt här har man alltid anvädning av och så bra att bli påmind faktiskt. Alla dessa punkter är verkligen så viktiga för att må bra. Massa kramar 😊 <3
nouw.com/sofialissmyr
kdp
kdp,
Gillar att tipsen fungerar på flera olika nivåer, oberoende av hur (o)tränad man är sedan innan kan man fortfarande ta till sig det du skriver <3 Måste nog själv bli bättre både på vardagsmotion och att dricka vatten!
nouw.com/kdp
Sophiehelena
Sophiehelena,
Grymma tips 🤩
nouw.com/sophiehelena
FannyBjerenius
FannyBjerenius,
Verkligen bra tips, det gäller att hitta en balans mellan alla dessa!<3
nouw.com/fannybjerenius
Dave,
Det är superviktigt att röra sej dagligen, Dagny Carlsson, 108 år säger att man ska promenera minst 40 minuter varje dag, det måste ligga något i det, hon har ju levt längre än de flesta och hon är fortfarande pigg i kroppen och knoppen, en fantastisk dam. Sen får man röra sej efter förmåga så klart, men minst en promenad varje dag plus att vara noga med vad man stoppar i sej och vara hälsosam i det stora hela. Socker ska man noga undvika, det är både farligt och beroendeframkallande. Tack för ett toppeninlägg med superbra tips!
getupwilly.com/

Instagram @matildaberlin

Instagram matildaberlinInstagram matildaberlinInstagram matildaberlinInstagram matildaberlinInstagram matildaberlinInstagram matildaberlinInstagram matildaberlin