Välmående och hälsa

Vill ni veta något jättekul? För ett tag sen hörde redaktörerna för Nouw av sig och undrade om jag skulle vilja vara med i en intervju gällande välmående, motion och hälsa. Självklart sa jag JA till det. Artikeln publicerades igår och ligger uppe på Nouws hemsida. Dock var de tvungna att klippa bort en del då jag hade lite för mycket fart i fingrarna när jag svarade på frågorna och gjorde intervjun alldeles för lång haha. Men självklart delar jag det gärna med er. So here goes:

1. För dom som inte känner till dig sedan innan, vem är Matilda?

Jag är en positiv, energifylld 25-åring som är född och uppvuxen på Gotland. Efter flera år där jag jobbade på gym och brann för träning kände jag att det var dags för en ny utmaning, flyttade upp till Stockholm och började plugga på KTH. Idag är jag mäklare på Fastighetsbyrån Östermalm men håller fortfarande kvar en fot i gymvärlden genom att vara gruppträningsinstruktör på SATS, singel för första gången i mitt vuxna liv och lycklig i en storstad.


2. Vad innebär hälsa och välmående för dig?

Allt! Jag tycker dock att det är oerhört svårt att definiera just exakt vad det är eftersom att det är något som är så otroligt individuellt. Vi är alla otroligt olika och det går inte att trycka in varje person i en mall och sen säga att den här personen som står framför oss är välmående bara för att den checkar av vissa kriterier.
Vad det innebär för mig är något jag reviderar varje dag, allt för att bli den bästa versionen av mig själv.

3. Har du några rutiner som är viktiga för dig för att du ska må så bra som möjligt?

Självklart kan man skaffa sig både den ena rutinen efter den andra, men i grund och botten tror jag allt handlar om det basala. Därför har jag alltid prioriterat sömn oerhört högt, att röra på mig och att äta bra.


4. 2020 har varit ett väldigt speciellt år, hur har det påverkat dig och vad har du gjort för att må så bra som möjligt i dessa tider?

Det har det verkligen varit och jösses vad det har påverkat mig! Det här var året jag mer eller mindre skulle leva livet. Jag skulle för första gången i mitt liv verkligen vara singel, jag skulle dejta, jag skulle resa världen över och göra allt jag någonsin skulle vilja göra nu innan jag påbörjade min mäklarkarriär. För så mycket tid till sånt finns det faktiskt inte nu och kommer heller inte göra på ett par år.
Men det jag har verkligen har fått med mig från det här året är att kanske inte vara riktigt lika inrutad utan försöka adaptera mig utifrån situationen. Ingen av oss har vetat vad som väntat, vad man får/inte får göra, om planer skulle bli av eller inte och så vidare. Det har liksom fått mig att leva lite mer i nuet.

5. Hur viktigt är motion och träning för dig?

Otroligt viktigt! För mig har det varit allt. När jag var liten testade jag alla slags aktiviteter, och då menar jag verkligen alla (som fanns på Gotland) och när jag var 15 föll jag pladask för "mitt hemmagym". Timmarna jag tillbringat där går inte ens att räkna. Genom motion och träning har jag fått utlopp för alla mina känslor. Glädje. Sorg. Ilska. Nervositet. Allt. Nu hinner jag visserligen inte lägga lika många timmar där, men det är fortfarande ett måste för att jag ens ska fungera.


6. Finns det några andra sätt för dig än att träna för att ditt välmående ska vara så bra som möjligt?

Det har som sagt varit ett väldigt speciellt år som fört med sig så otroligt mycket insikter och lärdomar. En annan jag tagit med mig är hur mycket mina vänner verkligen betyder. Jag skäms över att säga det, men jag har tidigare varit väldigt självisk och prioriterat dom alldeles för lågt. Likaså med min familj. Men i och med allt som skett har jag fått mig ett riktigt wake up call när det kommer till hur bra dom får mig att må och hur mycket jag behöver dom. Så numera har dom den prioritet dom definitivt förtjänar.


7. Vad är dina bästa tips för att få till motion i vardagen, speciellt nu när alla uppmanas att stanna hemma från gymmen?

Just det här, att inte gå till gymmet, har varit fruktansvärt jobbigt för mig. I våras var det betydligt lättare när man kunde gå ut och springa i solskenet. Men att springa 05:45 i bäcksvart mörker och minusgrader, nja, det händer faktiskt inte. Så även jag har fått tänka efter och tänka om. Så mina bästa tips är:

1. Vardagsmotion! Det är verkligen så underskattat men då effektivt. Ta trapporna. Ta cykeln. Gå istället för att ta bussen (speciellt nu när man ska undvika att åka kollektivt). Många bäckar små.
2. Think outside the box. För att jag ska få ihop träning och jobb så måste det ske på morgonen. Med inget gym att gå till och inget sug om att gå ut och springa så är hemmaträning ett faktum. Jag tror dock inte att mina grannar blir så glada över att jag kör burpees och höga knän i lägenheten innan larmet ringer för dom. Så thinking outside the box har jag, som ni som följer mig på insta (@matildaberlin) kunnat se, gjort och helt enkelt flyttat upp min träning till förråden på vinden.
3. Youtube. Det finns verkligen så många bra pass där. Många dåliga med visserligen. Men kika runt lite och testa ett par hemma på vardagsrumsgolvet. Vem vet, du kanske hittar din nya träningsform?

8. Har du några bra tips på hemmaträning?

En stor favorit för mig är cirkelträning. Jag är väldigt mycket för back to basics och älskar grundövningar så som squats, armhävningar, rygglyft och allt annat man gjorde på gympan när man var liten. Så med det, en timer och bra musik så kan man även på en liten yta få till ett riktigt bra pass.
Jag har tipsat om ett antal nu under året, bland annat det HÄR i våras.


9. Nu börjar det närma sig ett nytt år och det brukar kopplas till en nystart för många. Har du några tips för ett mer långsiktigt tänk när det kommer till träning för att hålla motivationen uppe och inte bara för att det är ett nytt år?

Om jag har! Efter att ha jobbat heltid på gym under flera år har jag sett alla välla in under Januari, köra järnet och sen försvinna lika snabbt som dom kom. Utifrån det har jag kommit fram till fem punkter ni kan ta med er för att lyckas, och inte bara i Januari.

1. Fundera på varför du ska träna och vilka dina mål är!
Börja där. Sätt dig en stund och verkligen tänk igenom det. Varför ska du börja träna?

2. Gå inte ut för hårt!
Det här är det utan tvekan vanligaste felet man gör. Man får världens träningsmotivation, känner new year new me, och lägger in ett träningspass varje dag. Ett tag funkar det. Typ Januari ut. Men sen börjar det fallera.

3. Hitta variation och det du tycker är kul!
Att gå till gymmet och göra samma sak dag in och dag ut skulle till och med kunna få en träningsenbeten person som mig själv att tröttna. Nej, träning ska vara kul. Så enkelt är det faktiskt!

4. Planering är a och o!
Tråkigt men sant!

5. Gör det inte mer komplicerat än det är!
Bara för att du har läst på internet att du bara får äta mellan 09:27-16:42 för optimala träningsresultat och din kompis säger att den absolut bästa övningen är over-head-under-spagat-trippel-push med skivstång, betyder det inte att du måste göra det. Nej, jag är ett stort fan utav back to basic! Börja där och gör det inte svårare än det är.

Gillar

Kommentarer

ekho
ekho,

Snyggt! 😃 Jättebra tips

nouw.com/ekho

Instagram @matildaberlin

Instagram matildaberlinInstagram matildaberlinInstagram matildaberlinInstagram matildaberlinInstagram matildaberlinInstagram matildaberlinInstagram matildaberlin