Tips för att orka springa 16 Km

I förra veckan fick jag kommentaren och frågan 16km, GRYMT!! Själv ger man upp efter två av ren trisstess, hur motiverar du dig själv?? och jag tänkte att istället för att klottra ned ett snabbt svar på ett par få rader så delar jag det med er alla istället. Det supersnabba svaret är att 1. jag innan bestämmer hur långt jag vill springa, 2. ger mig ut på en runda som gör att jag måste fortsätta för att ta mig hem igen, och 3. kopplar på mitt pannben. Jag har liksom lite för mycket vinnarskalle för att jag skulle klara av att sluta springa och istället gå hemåt, haha!
Men att bara säga Just do it kanske inte är vad alla behöver. Så jag rotade lite i arkivet och hittade inlägget där jag har skrivit ned mina bästa löptips, uppdaterade dom lite och langar vidare dom till er här och nu =)

1. Gå ut och spring!
Att springa på löpband är svintråkigt och kan få vem som helst att ge upp. 2 gånger i mitt liv har jag lyckats ta mig igenom milen på gymmet. That’s it... och tro mig när jag säger att jag fick kämpa för att övertala min hjärna att jag faktiskt orkar och inte behöver hoppa av bara för att det är lite jobbigt.
Nej, drar man ut och springer så 1. är det mycket härligare, 2. får du variation och blir inte alls uttråkad på samma sätt, 3. blir det ett bättre träningspass för kroppen då det varierande underlaget och naturen ger en annan utmaning än att bara springa på ett platt band, och 4. måste du ju faktiskt ta dig hem på något sätt. Man kan inte bara ge upp, hehe!

2. Bygg upp det
Nej, du kommer inte att kunna springa en halvmara det första du gör. Människokroppen är sjukt smart och lär sig att bli bra på det man gör. Har du inte sprungit förut så har din kropp heller inte byggt upp det. Så börja med att kanske springa bara en kilometer och öka det sen successivt kilometer för kilometer, och en dag är du sen plötsligt där.

3. Skor är viktigt!
Tro mig, jag har världens sämsta fötter. Så ta dig till en sportaffär där dom kan hjälpa dig testa ut ett par som är anpassade just för dig.
Visst kostar det lite men lägg dom pengarna på dig själv, det är utan tvekan värt det!

4. Varför springer du? Sätt ett mål innan du ger dig ut!
- Är det tiden du ska springa? Exempelvis 45 minuter?
- Är det en viss diastans? Exempelvis 5 km?
- Är det en viss hastighet? Exempelvis 5:35 minuter/kilometer i fem kilometer?

När det kommer till mig struntar jag helt i tiden eller hastigheten. Allt jag satsar på är att ta mig runt min vända på x antal kilometer. När jag gjort det, då är jag nöjd. Så bestäm innan vad ditt mål är för att du ska känna dig nöjd och klar =)

5. Lyssna på poddar!
Vissa älskar att lyssna på musik när dom är ute, men jag har upplevt att då springer tankarna allt för lätt iväg och plötsligt är man uttråkad. Om man istället lyssnar på en intressant podd ligger fokus på den istället för på hur jobbigt, alternativt så får man världens inspiration (beroende på vad för podd man lyssnar på) och har tid att låta hjärnan jobba på den bästa idén man någonsin fått.

Och glöm inte att njuta utav det du ser!

6. Ladda ned en löpapp
Nej, det är absolut inget måste för att träning ska ”räknas”. Men för min del så blir det betydligt lättare att ha koll på när jag har sprungit min utsatta distans då den aktivt pratar i lurarna varje kilometer jag checkar av, och dessutom är det superkul att se hur och var man har sprungit.
Jag använder mig av Nike Run Club men det finns en hel uppsjö av andra gratisappar att köra på.

7. Släpp kontrollen!
När du kommer till en nedförsbacke - släpp allt och bara spring så fort du bara kan! Vi snackar Janne Långben-style!
För ett tag sen kom jag på mig själv att sakta av och bromsa i nedförsbacken. Jag vet inte om det var av rädsla för att ramla eller om jag bara gjorde det av vana. Men så släppte jag på det och wow vilken känsla. Ni vet den där man hade när man va liten och trodde att man nästintill skulle börja flyga om man bara fortsatte i samma fart lite till? Just den får man, vilket bara är magiskt! Plus att det går betydligt snabbare, haha!

Där har ni dom! Mina sju bästa löptips =)

Gillar

Kommentarer

aliceemericsson
aliceemericsson,
Vilka bra tips! Tycker själv det är sååå tråkigt att springa, men det är ju verkligen bra för konditionen! Kram! <3
nouw.com/aliceemericsson
Pia Widlund,
Bra tips. Om man tycker nerförsbacken är brant kan man sicksacka nerför och hålla ut händerna lite! Go girl go!!
www.piaw.se
corneliakarlsson
corneliakarlsson,
Tack för fint bra utförligt svar, dags att ut och springa igen känner jag <3
nouw.com/corneliakarlsson
Mrsfunkys
Mrsfunkys,
Tack för underbara tips! Jag håller med dig, tiden är inte det viktigaste utan att få komma ut och springa är det som räknas oavsett tid eller längd. Du är så inspirerande! Kram 😘
nouw.com/mrsfunkys
linndossing
linndossing,
Så jäkla bra tips! Blev otroligt sugen på att springa nu hahah, jag som hatar att springa 😂 så sugen fick du mig! Fokuserar också alltid på distansen, tiden skiter jag i! Viktigt att sätta upp ett mål och vara nöjd med det man åstadkommer!! Kram
nouw.com/linndossing
mollysvedin
mollysvedin,
Men grymt bra tips för mig som är sjukt dålig på att springa <3
nouw.com/mollysvedin
feliciaidachristina
feliciaidachristina,
Tusen tack för tipsen Matilda! Haha är själv en av de som lätt blir uttråkad av att springa. Har fått tips tidigare om att lyssna på podcast istället för musik, så ska verkligen försöka det nu den här veckan. Kram <3
nouw.com/feliciaidachristina
Tovisa
Tovisa,
Jättebra ju! Är så sjukt dåligt på att springa, komma igång och göra det roligt, kanske dessa tips hjälper! Kram <3
nouw.com/tovisa
Denisealice
Denisealice,
Vilka toppentips! Har haft som mål hur länge som helst att träna upp min kondition men det blir sällan av så detta behövdes.
nouw.com/denisealice
Yasmine,
Älskar dessa tips och jag har nu gått från att avsky att jogga till att tycka att det är bland det bästa som finns när det kommer till träning 😃 Kram <3
yasmissy.blogg.se

Instagram @matildaberlin

Instagram matildaberlinInstagram matildaberlinInstagram matildaberlinInstagram matildaberlinInstagram matildaberlinInstagram matildaberlinInstagram matildaberlin