Testat ny träningsform

Är det något vi kan konstatera idag så är det att träningsvärken jag har inte är att leka med. Om jag älskar't? hell yes! Däremot kan jag säga att det ska bli väldigt skönt att ha lite "lugnare" träning idag i form av Megaformer istället för ett köttigt Combat-pass eller liknande.

Jag var ju då och testade en ny träningsform igår. Både ny för mig och rätt så ny överlag. Tror bara att dom kört det ett par månader faktiskt, för det var genom deras Nyhetsbrev jag fick nys om det. Vad är det då jag talar om? Jo, det är ett pass som heter RUNBOX hos Fightbox.

Jag var ju och testade ett annat pass hos Fightbox precis när Corona-restriktionerna började släppa i första vändan. Så sommaren 2020 kanske? Då var det mer Crossfit-inspirerat ala You-go-I-go. Kul, men inte riktigt min träningsform. Jag är varken ett fan av de övningarna eller känslan av att inte köra "ett helt pass". Förstår ni vad jag menar? Tar jag ett pass som är 60 minuter - då vill jag träna 60 minuter. Inte stå still i 10 när dom går igenom övningarna, värma upp i 10 och sen köra vartannat set innan det är nedvarvning och stretch i 10 min. Det var lite det jag tog med mig då och därför jag inte kört där igen.

Men nu kom då RUNBOX. Konceptet är väldigt likt Barry's, dvs du jobbar intervaller på löpband varvar med intervaller av styrketräning. Skillnaden? Här adderar vi boxning med. Som Combat-instruktör kände jag bara att WOW det här är något jag MÅSTE testa. Så sagt och gjort. 07:30 stod jag där i salen, på Söder, igår morse för att köra mitt första pass.

Ni kan här ovan se passet vi körde.

Utvärderingen då?

Det var kul! Absolut!
Det är dock inget jag rekommenderar för nybörjare. Hade det inte varit för att jag tränat väldigt allsidigt i flera år hade jag varit helt lost, och det var nästan så att jag var nu med. Det var mycket crossfit-termer (AMRAP, Clean and jerk osv osv) och boxningen gick han inte ens igenom utan sa helt enkelt "Det kommer komma en combo av: jab, cross, duck, hook, cross, knä" och minutrarna av sparkar och knän var just det. Sparkar och knän, ingen genomgång.
(Obs! Duck som i ducka på svenska. Inte Duck som i anka, haha!).

Sen blev det lite samma känsla som sist jag gick. Utav det 45 minuters-passet jag körde jobbade vi aktivt 3 x 8 minuter = 24 minuter. Går jag på ett 45 minuters-pass vill jag träna 45 minuter. Punkt.

MEN, jag blev svettig, musklerna skrev, salen var helt otroligt cool med belysning och grymt ljudsystem. Jag köpte ett klipp med 3 pass så jag kommer utan tvekan köra fler pass där och kan absolut rekommendera er träningsfantaster som gillar köttiga pass att testa det.

Gillar

Instagram @matildaberlin

Instagram matildaberlinInstagram matildaberlinInstagram matildaberlinInstagram matildaberlinInstagram matildaberlinInstagram matildaberlinInstagram matildaberlin