Testat Fightbox

Ny insikt: jag behöver lägga om min träning.
Än en gång har jag fastnat i det där mönstret när jag "bara" tränar trött kondition på crosstrainern. Varför? Jo, tro det eller ej men jag är lat som bara den och då är det väldigt enkelt att ta mig till gymmet (fortfarande halvt sovande), hoppa upp på crosstrainern och sen bara trampa. Men 1. det ger mig inte några nya resultat, och 2. hur kul är egentligen det? Så för ett tag sen bokade jag in mig på ett pass på FightBox. Helt ärligt hade jag ingen som helst aning om vad det var, men varför inte testa?

Att jag inte visste vad jag hade bokat blev väldigt uppenbart när jag kom in och sa att jag var ny. Hon i repan ledde mig då fram mot dörren och sa "Här är skogränsen" varpå jag svarade att "Jag bytte faktiskt om till träningsskorna precis." och hon hmmm:ade något till svar. Cirka 30 sekunder innan passet sen började insåg jag att samtliga i salen var barfota, varpå jag förstod hennes reaktion bättre. Så tips från coachen: lämna skorna hemma.

Jag hade bokat in mig på HITWOOD. På hemsidan beskrivs passet som:

"Det hela började som en kompisgrej men urartade snabbt till en stor familjär grupp av sköna lirare. Denna träningsform ligger oss nästan varmast om hjärtat. Det är inte svårare än att instruktören lägger ut stationer med överfeta övningar, ställer rondklockan på intervaller, sätter på musiken du inte trodde fanns. Sen kör vi varv på varv tills passet och du är över. Funktionell träning huvudsakligen kroppsviktsövning men även en introdukton till Kettlebel, medecinbollar och rep etc."

Just det här passet körde vi 2 och 2. Det bestod av 6 övningar man skulle utföra x antal gånger. Första varvet 18, andra 12, tredje 10, fjärde 8 och femte 6 (om man nu hann så långt). Den ena personen i paret gjorde första övningen och under tiden skulle den andra personen jobba enbens-burpees. När person ett gjort klart antalet reps var det person tvås tur. När den är klar går man över till övning två osv osv. Sen var det bara att mata på så långt man hann under passets 45 minuter.

Vad tyckte jag då?
1. svinjobbigt och jättekul!
2. kanske lite lite introduktion om man är ny.
3. helt ärligt, inte jätte-corona-anpassat i dessa tider.

Kommer jag fortsätta?
Nja, jag tror nog faktiskt inte det. Det var som sagt jättekul. Men i dessa tider kändes det som sagt inte så corona-anpassat som jag skulle vilja. Dessutom så var det lite för crossfit-inspirerat för min del. Inget fel så, utan helt enkelt bara inte min träningsstil. Men behöver ni en liten inspirations-/motivations-kick så kan jag helt klart rekommendera er att testa ett pass där någon gång =)

Gillar

Kommentarer

Instagram @matildaberlin

Instagram matildaberlinInstagram matildaberlinInstagram matildaberlinInstagram matildaberlinInstagram matildaberlinInstagram matildaberlinInstagram matildaberlin