Sanningen - mår skit

Good morning guys! Not...

Vi behöver inte backa långt för att läsa hur jag flög upp ur sängen på morgonen, framför allt på måndagar, lycklig och energifylld över att det är en ny vecka fylld med möjligheter. Det är inte idag dock. Nej. jag mår skit. Jag har verkligen noll och ingen energi. Vi snackar inte påsar under ögonen, för jag kan inte ens öppna ögonen. Det är den nivån att jag mer eller mindre har sovit bort hela helgen. Jag totaldäckade på soffan under lördags-eftermiddagen och sov fram till kvällen när jag smet över till min syster och sen gick hem och la mig igen. Helt ärligt minns jag inte ens sist jag somnade under dagen. Nej, jag mår skit... Men men, måndag och en vecka fylld med nya möjligheter. En stor kopp kaffe och en tid på vårdcentralen för en utredning av anemin igen så är jag tillbaka i matchen.

I min jakt på att i alla fall må lite bättre sprang jag på en artikel i Elle vid namn 11 SAKER SOM GER DIG ENERGI I HÖSTMÖRKRET. Och jag tänker lite att det är med största sannolikhet inte bara jag som mår lite dåligt för tillfället, så varför inte dela med mig av tipsen?

1. BÖRJA MORGONEN MED EN GRÖN SMOOTHIE

En grön start på dagen ger inte bara energi, den mättar också och håller dig pigg och nöjd fram tills lunch. Här hittar du massor av inspiration på härliga smoothies.

2. VARDAGSHÄNG MED DINA VÄNNER

Inför måndagsmiddag, after work, en söndagsbrunch eller något annat härligt att se fram emot varje vecka.

3. UNNA DIG GOTT FINKAFFE HEMMA

Länge körde jag på vattenkokare och snabbkaffepulver hemma men en kaffebryggare som bjuder på finkaffe varje morgon är oslagbart, det får mig att längta efter den där första koppen.

4. BOOSTA KROPPEN MED D-VITAMIN

När soltimmarna blir färre behöver vi få i oss D-vitamin i annan form, exempelvis vid mat som lax, sill, makrill och mejergiprodukter eller boosta lite extra med kosttillskott. Numera finns även D-vitaminberikad olivolja, perfekt att ringla på salladen och använda i matlagning.

5. BOKA UPP NÅGOT ATT SE FRAM EMOT

Planera in en avkopplande spa-helg, weekend med tjejerna, romantisk get-away, träningshelg eller något annat härligt att se fram emot. Oftast ger det lika mycket välmående att bara se fram emot själva resan som att faktiskt vara där.
Kanske lite svårt att göra stora delar av dom nu, men något behöver vi ändå att se fram emot. Så sätt dig ned med tjejerna, spåna och boka in något!

6. VAR UTE SÅ MYCKET DU KAN

Gå eller cykla till och från jobbet medan det ännu är ljust eller dra med kollegorna ut på en kort promenad på lunchen. Njut av dagsljuset och andas in den friska höstluften.

7. MIRAKELPULVRET MORINGA

Den gröna växten som man i Afrika och Indien använt sedan århundraden tillbaka sägs vara en fantastisk källa för hälsa och lång livslängd. Kallas även mirakelträdet och sägs vara den mest näringspackade växten som någonsin upptäckts. Tillsätt en halv tesked i smoothien på morgonen!
Har själv inte testat detta, men kanske borde?

8. TRÄNA DIG PIGG

Testa på höstens hetaste träningsform – paddel! Gå ihop ett gäng och styr upp en paddel-dejt med jämna mellanrum – vansinnigt roligt, något alla kan vara med på som garanterat höger energinivån till skyarna.
Hmm, paddel var inte det roligaste jag gjort. Även om det var kul. Många andra är ju totalsålda, men jag hade hellre bokat in en dansklass eller varför inte en långpromenad?

9. NJUT AV EN BRA SERIE

Få saker är så avkopplande som att riva av en riktigt grym serie. För feelgood sträckkollar jag gärna på New Girl (Netflix) eller Girls (HBO), för gastkramande spänning rekommenderar jag den extremt välproducerade Quarry (HBO).
Hahaha, ja, listan är skriven 2017 ser jag nu. Vad skulle ni sagt för serier? Behöver lite tips, så langa väl =)

10. VILA OCH SOV ORDENTLIGT

Passa på att vila och sova ut ordentligt nu när kalendern kanske är lite glesare för en gångs skull. Vi har ett ökat sömnbehov på vintern så gå och lägg dig någon timme tidigare och unna dig sovmorgon när du kan. Låt alla måsten vänta, sömnen är viktigare!

11. ÄR BRA MAT

Vi är vad vi äter och givetvis påverkas humöret av det vi stoppar i oss. Bra mat hjälper produktionen av serotonin, som bl a nötter, ost, frön, inälvsmat, fågel och fisk. Satsa även på järnrika livsmedel, grönsaker och allt som hjälper till att hålla blodsockret på en jämn nivå under hela dagen.

Gillar

Kommentarer

mathildaheimer
mathildaheimer,
God morgon <3 nej men jag är helt med dig. Jag har sovit som en kratta inatt och känner att det påverkar mitt mående helt o hållet. Har sovit oroligt och kanske fått en sammanlagd sömn på fyra timmar :/ hoppas jag kan vända på det. Ska testa några av tipsen du skrev om! Hoppas du får en fin dag och att det vänder för dig med <3
nouw.com/mathildaheimer
emiliaeklund
emiliaeklund,

Kramar till dig!! Hoppas dagen går över till det bättre och du får ett bättre avslut på dagen än du fick början ❤️

nouw.com/emiliaeklund
happyM
happyM,
Åh vännen, skickar massvis med kramar och hoppas att vc besöket går superbra ❤️ Kram
nouw.com/happym
Hannakarlzzon
Hannakarlzzon,
Åh, massor kramar till dig!❤️
nouw.com/hannakarlzzon
tiffanykarlsson
tiffanykarlsson,

Fina du, här får du en massa kramar <3

nouw.com/tiffanykarlsson
MissMinnea
MissMinnea,

Usch din stackare! Jag vet precis hur det känns för jag håller på att kämpa med min Hypotyreos, för att hitta rätt medicinering för att kunna leva normalt igen. Jag är konstant trött :-/ Men jag hoppas innerligt att du får den hjälpen som du behöver idag hos vc och att du snart känner dig bättre <3

nouw.com/missminnea
sarasara
sarasara,

Jag har sett ovanligt mycket på serier den senaste tiden. Jag har tittat på ”Andra Avenyn” (SVT), ”Weissensee” (SVT eller Netflix), ”Bron” (Netflix), ”Emily in Paris” (Netflix” och ”Kärlek och anarki” (Netflix).

nouw.com/sarasara
by_anniess
by_anniess,

Var rädd om dig finis<3<3

nouw.com/by_anniess
Therese,
Hoppas du mår bättre snart!
www.theresemolander.se
malinkirstine
malinkirstine,
Skickar massor med kramar! Var rädd om dig <3
nouw.com/malinkirstine

Instagram @matildaberlin

Instagram matildaberlinInstagram matildaberlinInstagram matildaberlinInstagram matildaberlinInstagram matildaberlinInstagram matildaberlinInstagram matildaberlin