Project comeback is on! 

Good morning guys!

Just nu känner jag bara att Nää, nu är det dags. I getting back on track. Obs, det här kanske vara ett triggande inlägg om du har problem med vikt/träning/osv. Jag vill verkligen inte påverka någon negativt - någonsin. Så i sånna fall är det kanske bäst att du skippar det här inlägget.

Jag har skrivit lite om det tidigare men inte gått in på det jättedjupt, men jag har inte mått jättebra de senaste månaderna. Jag har haft min höstdepression och tillsammans med det också rätt så mycket ångest. Det har varit allt från beslutsångest till coronaångest till ja, mer eller mindre all slags ångest. I och med det har jag tröstätit som bara den. Och det tillsammans med min kosthållning överlag har fått mig att verkligen må dåligt i kroppen. Jag överdriver (tyvärr) inte när jag säger att en normal dags ätande kunde vara: löjligt liten lunchlåda + 6-8 kanelknäcken, följt av en hel (!) påse biscottis (förstår ni hur mycket socker det är?) alternativt 6 glassar, sen är jag så ohungrig att jag inte äter middag utan hamnar i sängen med 2-3 skålar popcorn, gurka, morötter och dipp.

Näringsrikt? Nej. Sockerfyllt? Ja. En kropp i balans? Inte det minsta.

Det känns lite smålöjligt för det blir nästan lite #newyearnewme och det är verkligen inte tanken. Eller egentligen - vad är det för fel på en ordentlig nystart? Jag har lyssnat lite på en ny podd (som jag ÄLSKAR) och där pratar dom om project comback. Och just det är vad jag ska köra nu! Sjukt taggad btw!!

Backar vi ett antal år så hade jag en period när jag verkligen var 100% i balans. Jag åt så bra, näringsrik mat att jag på riktigt aldrig var sockersugen. Inte som ett aktivt val utan min kropp var helt enkelt nöjd. Dit vill jag igen. Så det här handlar verkligen inte om någon nyårsbantning, let’s loose 10 pounds, dags att få på smal-jeansen eller nå liknande. Nej, nej och åter nej!! Det här handlar om att jag inte kan äta den mängden socker jag gör nu och byta bort maten. Det har påverkat både mitt privatliv (ni förstår ju hur min blodsocker-kurva och energinivå har sett ut...), mitt jobb (försök ringa en massa samtal när allt man gör är att trycka biscottis) och känslan i min kropp. Project comeback is on!

Så vad ska jag förändra?

- INGA sötsaker Söndag till Torsdag! Det här handlar absolut inte om att jag ska sluta äta ”onyttigt”. Jag ÄLSKAR både choklad, popcorn, glass och allt däremellan, och det är jag inte intresserad av att ge upp. Men när det finns godis på kontoret varje dag, är fika varje torsdag och jag äter popcorn istället för middag då är det dags att säga nej. Så sötsakerna sparar vi till helgen istället.

- Planera min kost och laga bra matlådor. En minilunch + 8 sockersöta kanelknäcken ger mig verkligen inte den energi jag behöver. Så nu är det meal prep som gäller. Matlådor fyllda med bra näring, planera in mellanmål ordentligt och sen se till att det finns så att jag kan laga middag när jag kommer hem och inte hamnar där med popcorn-skålen.

- Hitta ny träningspepp! För mig har det aldrig handlat om att träna eller inte träna, för fasen vad jag älskar och mår bra av det. Så träna göra jag. Men i och med de nya restriktionerna och jag hållt mig ifrån gymmet så har jag fastnat i att köra samma pass varenda dag. Och då tröttnar till och med en träningsenbeten person som jag. Nu när jag var hemma och kunde träna på ett annat sätt (ja, jag smet iväg till gymmet med - skäms) insåg jag hur lycklig jag blev och hur mycket det påverkar mig som person. Kruxet är att nu ska jag tillbaka in i vardagen och måste träna vid 06 igen. Så nu måste jag hitta ny träningspepp, lägga upp något slags schema och inte fastna i samma mönster igen.

- Stimulera mitt sociala jag. Svårt i dessa tider. Men skillnaden mellan dagarna i somras när jag träffade vänner och hittade på saker efter jobbet, och nu när jag jobbat till 19-21 (bland annat för jag ändå inte har något bättre för mig) och sen bara gå hem i mörker, småäta (för jag har inget bättre för mig), sova och sen köra en ny dag på repeat - ja, ni hör ju. Jag behöver stimulans, jag behöver leva. So let’s!

Och där har vi det - project comeback! Dags att må bra igen! Dags att äga 2021!

Gillar

Kommentarer

Ajjy
Ajjy,

Förstår vad du menar med att det känns lite ”löjligt” att göra en förändring bara för att det råkar vara ett nytt år nu. Jag är i samma situation 😅 men när man får en nytändning så gäller det att ta tillvara på den. Vilken tid på året det än är 😉 Väldigt inspirerande inlägg. Hoppas du klarar dina mål 👏🏼😊❤️

nouw.com/ajjy
Pia,

Bra där, kört hårt! Du är snart på banan igen!

www.piaw.se
MissMinnea
MissMinnea,

Åh jag känner precis som du, problemet är ju bara att jag tycker att det är så tråkigt att träna och att jag har så svårt att komma på nyttig mat att laga. Den onyttiga och goda pastan går ju så mycket snabbare 😋 Om du vill får du mer än gärna dela med dig av vad du lägger i dina matlådor, för jag behöver verkligen motivationen! 😊

nouw.com/missminnea
Hilma
Hilma,

Heja dig vännen! <3

nouw.com/hilma
juliafalten
juliafalten,
Ska verkligen också försöka!! Vill minska mitt socker sug🤍
nouw.com/juliafalten

Instagram @matildaberlin

Instagram matildaberlinInstagram matildaberlinInstagram matildaberlinInstagram matildaberlinInstagram matildaberlinInstagram matildaberlinInstagram matildaberlin