Mina träningsmål

För första gången i mitt liv har jag förstått vad folk har men att när dom har sagt att sommaren kommit emellan träning och kost. För första gången någonsin kan jag förstå dom, för i år var jag där.

Orkar ni inte läsa allt bakom utan bara vill läsa om mina mål, hoppa då ned en bit

När jag var liten testade jag typ alla sporter som finns och fastnade tillslut för både orientering och dans. På grund utav en skada fick jag lägga orienteringen på hyllan, men dansen däremot ledde till att jag samma år som jag började gymnasiet också blev barndansinstruktör. I och med började jag hänga på gymmet, vilket blev mer och mer då jag föll pladask för både träning och för mitt älskade gym. För ja, jag älskade verkligen stället! Jag blev instruktör i både det ena och det andra (typ allt förutom spinning - i den salen hittar ni mig inte, haha) och började också jobba i receptionen. Året efter gymnasiet jobbade jag en 100%+ tjänst och älskade varje dag. I och med att det var mitt heltidsjobb fanns det liksom ingen risk att jag skulle "tappa" träningen.

Men i somras jobbade jag istället på en utav Destination Gotlands båtar vilket innebar 7-dagars veckor, varav varannan var nattjobb. Varenda arbetspass krockade med dom passen jag ville gå på. Visst fortsatte jag och träna, men en sak som ni ska vet om mig är att jag är fruktansvärt lat, haha! Så ja, jag tog mig till gymmet men sen kunde jag stå på crosstrainern och lugnt trampa mig igenom 1 timme.

Sen flyttade jag i Augusti till Stockholm. Då var det först 2 veckor utav mottagning vilket innebar lite sömn och alkohol varje dag. Samtidigt hade jag för första gången sen jag var 15 inget gym att gå till. När jag väl löste det fanns det dock inga bra pass i alla fall och så kommer vi tillbaka till den där punkten om att jag är lat. Jag masade runt på gymmet. Passen blev betydligt längre eftersom att jag aldrig tog i ordentligt vilket ledde till stress över att jag inte fick ordentligt med tid till att plugga och jag vara bara inne i en ond cirkel. Jag behöver träna och röra på mig för att jag inte ska bli tokig. Men utan att ha inspiration eller kunna göra sånt man tycker är kul (jag tycker ärligt att det är tråkigt att gymma. För mig är det pass som gäller) blir träning fruktansvärt tråkigt.

Att gå ifrån att alltid instruera minst 4 klasser i veckan och själv på ungefär dubbelt så många till att visserligen tillbringa lika mycket tid på gymmet (om inte mer eftersom att mespassen blev så pass långa för att jag skulle känna att jag i alla fall fått ut lite) har satt sina spår i min kropp. Inte utseendemässigt (även om jag har lagt på mig ett antal kilon och kanske inte är, och framför allt var, bekväm med dom) utan känslan i kroppen. Spår jag verkligen inte var beredd på, men som jag ska ändra.


Så här kommer mina träningsmål:

1. Jag ska bli stark i min core!
Core-träning har alltid varit min grej! Ett tag hade jag definitivt starkast bålmuskulatur på gymmet. Jag har alltid kört minst 3 klasser i veckan och när jag var som "värst" instruerade jag en bålklass om dagen, haha! Jag var helt ärligt sjukt stark. Jag behövde aldrig tänka på att spänna magen i olika övningar eller tunga lyft i vardagen utan gjorde det naturligt.
Idag kör jag inte en enda klass... Jag har inte haft något fast pass på schemat och från och med årsskiftet kommer jag heller inte att kunna instruera i CX mer (ska förklara i ett inlägg på Onsdag). Men efter att ha insett det här i September (jag höll nästa på att börja gråta när jag insåg att jag inte var i närheten utav att orka den nya CXn och var för svag för att hålla en bra teknik när jag skulle instruera. Inte okej!) har jag verkligen tagit tag i det och är redan på bra väg tillbaka =)

2. Jag ska tillbringa mindre tid på gymmet!
Ja, ni läser rätt! Minde tid, men betydligt mer effektivt! Inget mera masande eller mesande. Svetten ska rinna, musklerna ska skaka och jag ska nöjt kunna gå därifrån efter en timme (och inte 2 - 2,5). Samtidigt ska jag också kunna ge mig själv utrymme att njuta av att vara på gymmet och inte känna mig stressad för att ta mig därifrån.
Bättre balans helt enkelt!


3. Jag ska bli vigare, rörligare och smidigare!
Som gammal dansare hade jag med mig rörligheten utav x hundra timmar kvar i kroppen. Även om inte aktivt stretchade själv behöll jag rörligheten genom att röra mig på dansklasser, BodyCombat, BodyBalance och allt annat jag gick på. Men ett halvår utan pass och en del styrketräning på egen hand har fått mig att stelna till. Rörelser som jag alltid kunnat utföra utan att ens behövt tänka efter säger min kropp nej till. Det tar liksom stopp. Och jag gillar det INTE!
Så nu är det dags igen att bli rörligare!

4. Jag ska bli spänstigare!
Som ni vet vid det här laget är jag en riktig periodare. Ena stunden kör jag bara danspass, nästa står jag på yogamattan varje morgon klockan 07.00 och ett tag var det mycket HIT-klasser. Mycket BodyAttack och GRIT. Det var väldigt mycket hopp, rörelser upp och ned på maken och explosiva övningar. Och jag var bra på dom!
Men så har jag en skada i en tå (note to self: sök hjälp!) och jag kunde inte längre utföra några hopp. Jag gick fortfarande på passen men hade plötsligt en "ursäkt" till att inte puscha mig själv utan köra lite lättre alternativ.
Först nu har jag kunnat börja hoppa igen. Jag har fortfarande ont, ja! Men jag har haft ursäkten för länge (sa ju att jag var lat) och än en gång mesat. När vi var iväg i Marocko och jag och Richard tränade tillsammans för första gången på evigheter, körde jag en tabata med tuck-jumps. Han så åt mig att jag skulle ta i, hoppa högt och driva upp knäna för det har han sett förut att jag kan. Men nej, jag kunde inte. Jag var svag och hade ingen spänst.
Sen dess har jag kört olika intervaller med hopp minst 2 gånger i veckan och jag märker redan STOR skillnad, så nu är det bara att fortsätta.


5. Det ska bli kul att träna igen!
Ja, jag har alltid tyckt att det är kul att träna. Men inte när jag bara mesar i gymmet. Jag tycker, som sagt, inte att det är kul att röra mig bland maskinerna utan trivs betydligt bättre i gruppträningssalen och annars med min egna kroppsvikt. Den här hösten har inte varit bra. Men ändringar är på ingång(kommer som sagt att skriva mer om det på Onsdag)!

Mål man sätter upp ska egentligen alltid vara mätbara, för hur vet man annars när man har klarat dom. Exempelvis är Jag ska bli stark inget bra mål, medan Jag ska orka 10 armhävningar på tå är ett jättebra. Men i mitt fall är mitt övergripande mål Att jag ska älska att träna och göra sånt jag tycker är kul, och det har det alltid varit. Jag har så många gånger hört att man ska ha ett mål med sin träning, men jag har ALDRIG behövt något. Jag har tränat för att jag tycker det är fantastiskt roligt, för att jag blir lycklig, för att jag mår bra utav det och aldrig skulle vilja göra något annat.
Så i och med att jag inte har kunnat gjort det har min kropp"förfallit" (okej, nu kanske jag överdriver) och jag behöver mål för att komma tillbaka dit. Jag vet när jag är där, för det är en helhetskänsla i kroppen. En känsla JAG VET att jag kommer att komma tillbaka till igen =)

Låter det rimligt? Vilka är era träningsmål?
Berätta jättegärna, för jag vill veta!
Kram <3

Gillar

Kommentarer

WorkFit
WorkFit,
Superbra mål!! Så sjukt duktig är du!
nouw.com/workfit
Matildaberlin
Matildaberlin,
Men alltså åhh! Tack! <3
nouw.com/matildaberlin
4foodies
4foodies,
Heja dig! Mål är bäst💕
nouw.com/4foodies
Matildaberlin
Matildaberlin,
Det är ju verkligen så!! Kram <3
nouw.com/matildaberlin
artibus
artibus,
Vika bra mål och hur du beskriver allt. Du gör en sugen själv på att träna sådär! 🌸
nouw.com/artibus
Matildaberlin
Matildaberlin,
Men åhh så roligt!! Tusen tack söta du <3
nouw.com/matildaberlin
Gabriella ,
Jättebra mål!!
gabriellasigfridsson.se
Matildaberlin
Matildaberlin,
JuliaVNMelin
JuliaVNMelin,
Bra mål.heja dig,kram<3
nouw.com/juliavnmelin
Matildaberlin
Matildaberlin,
Tusen tack fining! <3
nouw.com/matildaberlin
Linnéa,
Åh, man blir sååå peppad av dig tjejen <3 Kram
linnealiebig.blogg.se
Matildaberlin
Matildaberlin,
Men alltså åhh! Tusen tack finaste du <33
nouw.com/matildaberlin
Ellieb
Ellieb,
Du klarar av allt fina<3
nouw.com/ellieb
Matildaberlin
Matildaberlin,
Men åh! Tack söta <3
nouw.com/matildaberlin
emmeliesehlin
emmeliesehlin ,
Alltså du är så inspirerande! Skulle verkligen behöva inspo själv för att komma igång med träningen igen så lägg gärna ut vad du tränar😍
nouw.com/emmeliesehlin
Matildaberlin
Matildaberlin,
Men alltså åhh vad söt du är!! Självklart kan jag försöka bli lite bättre på det =) Kram fina <3
nouw.com/matildaberlin
Celine,
Lycka till nu! Blir så himla sugen att träna när jag läser det här! Vill bara bli frisk nu så att jag kan dra igång!
celinelf.blogg.se
Matildaberlin
Matildaberlin,
Tack snälla! Och jag förstår verkligen det! Håller tummarna för att du snart är tillbaka i toppform <3
nouw.com/matildaberlin

Instagram @matildaberlin

Instagram matildaberlinInstagram matildaberlinInstagram matildaberlinInstagram matildaberlinInstagram matildaberlinInstagram matildaberlinInstagram matildaberlin