Grym övning att lägga in i din träning

När jag frågade er om vad ni ville läsa mer av här på bloggen så var ett av de återkommande svaren mer träningstips. Så det är något jag tänkte försöka bli bättre på =)

Så ikväll börjar vi med en riktig toppen övning att lägga in i er träning, nämligen pistol squats.
Det är en effektiv men avancerad övning som både kräver styrka, rörlighet, balans och att hela nervsystemet är påkopplat. Perfekt för att öva upp stabilitet och kroppskontroll.
Att lyckas med en ”riktig” är dock inget dom flesta gör på första försöket, därför börjar vi idag med steg 1 - att göra den mot en stol, scenkant, step-up bräda eller vad du har i närheten

That focus tho’

Kort förklarat är en Pistol Squat en enbensknäböj där du jobbar så djupt ner att baksidan av låret vilar mot vaden och det andra benet är utsträckt rakt framför dig, parallellt med golvet.

Håll emot och jobba långsamt med mot lådan, och sätt dig när du inte längre kan hålla emot. Samla sen all kraft du har och pressa foten ned i marken samtidigt som du kämpar dig tillbaka upp till stående.

Börja med att köra 3 x 5 squats (per ben), och fortsätt sen att utveckla med att antingen hitta något där du måste böja djupare eller öka antalet repetitioner. Är det alldeles för svårt med balansen kan du hjälpa till genom att hålla i ett par trx-band framför dig (kom bara ihåg att pressa med benet och inte dra med armarna)

Teknik för Pistol squats

◾️ Hälen i golvet genom hela övningen.
◾️ Låt knät peka mot tårna.
◾️ Eftersträva ”rumpan ner i golvet” och kom så djupt ner som din rörlighet tillåter.
◾️ I nedre läget – luta dig lätt framåt med överkroppen och sträck på armarna för att få hjälp upp.
◾️ Hela fotsulan i golvet och fokus på stark core för att hålla balansen när du pressar dig upp.

Gillar

Kommentarer

Linda,
Du är GRYM!
lindaviktoria.se
Matildaberlin
Matildaberlin,
Ska DU säga!! <3
nouw.com/matildaberlin
carroat
carroat,
Underbart tips! 😍
nouw.com/carroat
Matildaberlin
Matildaberlin,
louisemellqvist
louisemellqvist,
super bra. tips, jag tränade det mycket när jag var yngre & en aktiv konståkare men kan inte den i dagsläget xD
nouw.com/louisemellqvist
Matildaberlin
Matildaberlin,
Den är ju verkligen grym ju =) Kram <3
nouw.com/matildaberlin
Lillan Kind,
Tack för tipset! Det verkar vara en övning som kräver lite övning!😁 Så fyndig jag var nu...😆 Ser hur jag landar med svanskotan före i golvet!!😂 Jag har nog sämre balans än styrka tror jag. Kram!❤️
varapavag.se
Matildaberlin
Matildaberlin,
Hahahaha! Hur söt är du inte?? Men den är verkligen grym! Så börja med att göra den med en köksstol. Kanske samtidigt som du lagar mat och väntar på att riset ska bli klart eller nåt? =) kram <3
nouw.com/matildaberlin
janielindahl
janielindahl,
Heja, heja!! Så jädra grym är DU 👏🏻💕 Får spara alla dessa träningstips så jag kan kötta på här när kroppen känner sig redo! Tack för inspon finaste 💖💖
nouw.com/janielindahl
Matildaberlin
Matildaberlin,
Men åh! Tack vännen!! <33
nouw.com/matildaberlin
Sara,
så bra tips grymma du <3
www.aamaziing.se
Matildaberlin
Matildaberlin,
Yasmine,
Sjukt bra övning, tack att du påminner mig om den! 😃
www.yasmissy.blogg.se
Matildaberlin
Matildaberlin,
Eller hur?? =) Kram <3
nouw.com/matildaberlin
linnronning
linnronning,
Åh, älskar den övningen!! Grymt att få lite tips 😃
nouw.com/linnronning
Matildaberlin
Matildaberlin,
Så grym ju!! <3
nouw.com/matildaberlin
happyM
happyM,
Åhh tack för den övningen!! Älskar sånna här tips, det gör en så mycket bekvämare när man vet övningar man kan göra ❤️
nouw.com/happym
Matildaberlin
Matildaberlin,
Tack finaset! Gör mig så glad att höra att det uppskattas =) kram <3
nouw.com/matildaberlin
4foodies
4foodies,
Tack för tipset!
nouw.com/4foodies
Matildaberlin
Matildaberlin,
Självklart v ännen <33
nouw.com/matildaberlin

Instagram @matildaberlin

Instagram matildaberlinInstagram matildaberlinInstagram matildaberlinInstagram matildaberlinInstagram matildaberlinInstagram matildaberlinInstagram matildaberlin