Ett liv utan stress!

Just nu är jag så otroligt tacksam över var jag kommit i livet. Och då menar jag inte karriärs- eller framgångsmässigt eller så (även om jag är oerhört stolt över vad jag åstadkommit där med). Nej, jag är så tacksam över mitt nya psyke. För vet ni vad? Jag är så himla färdig med att vara stressad. Och så enkelt är det.

Det var verkligen så kul när jag var hos Javiera (aka VÄRLDENS BÄSTA frisör) igår, för hon sa just det: Så här långt har ditt hår inte varit sen du var mörkhårig. Dvs samma år som jag började leva i ett konstant stadie av stress-påslag. Det märks att du mår bra! Och ja - det gör jag! Självklart har jag mina ups and downs, sjukt långa dagar på jobbet, tidiga mornar, motgångar, press och allt annat. Men jag har lärt mig att prioritera, skära ned och lägga upp vardagen för att slippa just den där stressen.

Jag har gjort det utifrån 9 faktorer. Eller punkter. Eller fokus. Eller vad man nu vill kalla det. Och som sagt, det märks verkligen inifrån och ut att jag mår så mycket bättre. Så självklart tänkte jag dela med mig av dessa för att du också ska kunna bygga en hållbar vardag och en hållbar framtid.

Få tillräckligt med sömn - en punkt jag faktiskt alltid har prioriterat. På sista tiden har jag dock blivit sämre på det utav den enkla anledningen att jag inte kan varva ned ordentligt och sen ringer ju mitt larma orimligt tidigt. Men istället har jag börjat släppa på mina egna vanor/principer och tar istället sovmornar på helgerna (något jag annars ALDRIG gjorde) bara för att jag känner att jag behöver det. SÅ viktigt!

Fysisk aktivitet - nästa punkt som aldrig har varit något problem för mig, hehe. Snarare kanske tvärtom i vissa perioder i mitt liv. Men även den här punkten - så himla viktig. Jag kommer alltid stå för att alla behöver träna för att få en stark kropp som ska hålla hela livet. Coreträning, pre-hab, konditionsträning för hjärta och lungors skull och allt annat för att

Umgås med vänner och familj - definitionen av 2020. Det senaste året har jag insätt vad som verkligen är viktigt här i livet, dvs familj och vänner. Jag prioriterar dom betydligt högre än jag någonsin gjort. Förut träffade jag kanske vänner max en gång i veckan (utanför skola och jobb då), idag är det nog mer tvärtom. En, två, MAX tre dagar när jag inte hittar hittar på något med någon. Och vet ni vad - jag behöver det! Jag älskar det! Jag älskar dom!!

Återhämtning - det här hörni, det är något jag verkligen har insett hur viktigt det är nu på sistone. Ta den här helgen till exempel. Det blev två arbetsdagar och noll återhämtning, och min kropp skriker efter det. Återhämtning kan ta uttryck på så många olika sätt. En kväll på soffan, en promenad, en middag hemma med familjen, en semester. Ta reda på vad som gör att du kan återhämta dig i vardagen och se till att verkligen göra det!

Varierad kost - en punkt jag måste jobba på och som är mitt höstmål. Jag ska helt ärligt erkänna att jag är för lat, hehe. Sad but true. Men vi behöver ALLA delar av kostcirkeln! Vi behöver fylla på kroppen med vitaminer och mineraler. Jag vet i alla fall att jag märker på direkten när jag är dålig på att variera mig för jag blir seg, degig, obalanserad, sötsugen, trött - allt negativt... Så vad säga som att ta det här målet tillsammans?

Ställ rimliga krav på dig själv - lättare sagt än gjort... Pratar ni med mina nära så kanske dom fortfarande säger att jag har MYCKET att jobba på när det kommer till det. Men jag tycker själv att jag har blivit så mycket rimligare. Realistisk. Höga krav ja, men betydligt mer realistiska.
Från en prestations prinsessa till en annan - sometimes good is just enough!

Meditera - okej, jag mediterar inte i form utav att sitta i lotusställning och säga aooom (sjukt stereotypisk bild, haha). Nej, min "meditation" tar sig mer uttryck i en morgon-promenad helt utan lurar i öronen eller i sällskap med någon annan. Jag, naturen och frisk luft. Det är meditation i för mig. Vilken är din?

Vitaminer - Needed! Eller egentligen inte utan det bästa vore såklart om jag åt tillräckligt varierat för att få i mig allt, men det gör jag tyvärr inte. Jag behöver:
1. omega 3 då jag äter för lite fisk
2. magnesium då jag haft en brist sedan jag var typ 12
3. (receptbelagda) järn-tabletter då jag har anemi, och
4. D-vitamin nu under den mörkare delen av året.
Jag funderar också på att börja äta någon all-vitamin för vegetarianer då jag (omedvetet) emellanåt äter väldigt lite animaliska proteiner.

Prata om det - tro mig, det hjälper!! Det är så dumt att stänga saker inom sig <-- vilket jag är mästare på. Så boka in en kompis-dejt och spy ut all galla du behöver. Lätta på trycket och känn hur mycket bättre det känns.

Gillar

Kommentarer

MissJohansson
MissJohansson,
Helt underbart med den insikten, ett liv utan stress är verkligen underbart! Stor kram fina du! <3
nouw.com/missjohansson
Mirre,
Så skönt det vore med ett liv uta stress
sweetwordsbymirre.com
imeldaolsson
imeldaolsson,
Wow vilka otroligt snygga bilder och vilket inspirerande inlägg! <3
nouw.com/imeldaolsson
Patriciaespe
Patriciaespe,
inspirerande! och snygg outfit 😊
nouw.com/patriciaespe
Hannas krypin,
Så himla bra och tänkvärt inlägg! Verkligen bra tips!
hannafialotta.blogg.se
carolinalarsson
carolinalarsson,
Så bra råd. Jag ska ta och skriva ner dom. Är in en stressig period själv just nu där jag börjar känna mig lite utmattad. Jobbar som lärare och har haft en tuff start denna hösten.
nouw.com/carolinalarsson
Hilma
Hilma,
Så otroligt bra punkter vännen! Alla tror jag också gör vääääldigt mycket för ens både psykiska och fysiska hälsa, helt klart. Du är en så bra inspiration <3 KRAM hjärtat!
nouw.com/hilma
happyM
happyM,
Alltså sååååå himla bra punkter!!! ❤️ Stor kram fina du ❤️
nouw.com/happym
hedvigliljeroos
hedvigliljeroos,
Så bra tips fina du <3
nouw.com/hedvigliljeroos
rnilsson
rnilsson,
Äääälskar jackan😍😍
nouw.com/rnilsson

Instagram @matildaberlin

Instagram matildaberlinInstagram matildaberlinInstagram matildaberlinInstagram matildaberlinInstagram matildaberlinInstagram matildaberlinInstagram matildaberlin