Att träna på semestern

Innehåller affiliate-länkar

Som sagt, det där med rutiner under ledighet. Av erfarenhet vet jag att det sticker i mångas ögon när man säger att man tränar på semestern. "Du som tränar så mycket, ska du inte unna dig att vara ledig?" "Nej, men fy! På semestern ska man vila!" Så tråkigt! För som jag skrev i förrgår, så är semestern lika med en möjlighet att fokusera på att må bra. Inifrån och ut. Och vet ni vad? Vi mår faktiskt bra utav att röra på oss. Skulle jag bara ligga still i 2 veckor så hade jag blivit galen och klättrat på väggarna, haha! Sen så gäller det såklart att hålla en balans i det, men det gör det ju alltid. Så istället för att se ledigheten som en chans att unna sig ledighet från träningen, se det som en chans att unna din kropp vad den behöver.

Jag vet dock också, av erfarenhet, att det kan vara lite småkrångligt för många att få till tärningen när man inte har tillgång till sitt vanliga gym, sina vanliga redskap eller sin rutin. Så här kommer lite tips på vad man kan göra:

Löpturer
Kan det ens bli enklare än så? Allt du behöver är ett par löparskor och sen är du redo. Möjligtvis också ett pannben, haha! Jag ska erkänna att jag inte är den som skulle ge mig ut och springa om jag åker till Asien. Men annars är det den perfekta semesterträningen! Kombinationen av att röra på sig, inte behöva några redskap och få uppleva naturen/gatorna där man är.

Power walks (+ styrkestopp)
Och är man inte någon löpare så är powerwalks ett superbra alternativ. För precis som med löpningen är allt man behöver ett par bra skor. Ett tips om man, liksom jag inte räknar en promenad som träning (för min del), är att lägga till styrkestopp. Det betyder att man längs med rundan stannar till, använder det man har i sin närhet och utför styrkeövningar. Exempelvis bulgarian split squats mot en parkbänk eller hängande rodd mot ett trappräcke. Alternativt kör övningar som inte behöver något, så som squats, armhävningar eller utfallssteg. 45 minuters promenad + 5 stopp med två supersetade övningar 3 x 15 = ungefär en timmes aktivitet. Perfekt!

Trapp-idioten
När jag var på Bali och vi var instängda under utegångsförbud, fick jag en idé och bestämde mig för att lägga upp ett intervall/styrke-träningspass i hotellets trapphus. Tips, fråga snällt innan om du får lov att springa där. Tro det eller ej, men det blev faktiskt ett riktigt bra upplägg som har följt med mig under de senaste resorna. Ni hittar mitt inlägg med hela passet HÄR.

Cirklar
Som ni kanske vet vid det här laget så ÄLSKAR jag cirklar när det kommer till styrketräning. Och det är oavsett om jag är på semester, hemma eller på gymmet. På så sätt kan man lätt få upp pulsen, kunna köra övningar utan redskap och aktivera hela kroppen om man vill det. Ett exempel på ett pass, som jag körde igår på gymmet, är:

3 cirklar (för 45 minuters träning) cirklar med 45 sekunders arbete och 15 sekunders vila. Varje cirkel består utav 5 övningar och varje cirkel körs 3 varv innan du får vila 1 minut. Därefter är det dags för nästa cirkel. Got it? Till det här passet använde jag en tube, vilket enligt mig är det absolut bästa träningsredskapet att ha hemma (stort tips på att klicka hem en).

CIRKEL 1

---------------------------------------------------

- 15 halv-burpees (blir du klar innan får du faktiskt vila)

- Squats med latsdrag med tuben

- Axelpressar med tuben

- Chrunches

- Höftlyft

CIRKEL 2

---------------------------------------------------

- 15 halv-burpees (blir du klar innan får du faktiskt vila)

- Dips

- Utfallshopp

- Russian-twists

- Plankan

CIRKEL 3

---------------------------------------------------

- 15 halv-burpees (blir du klar innan får du faktiskt vila)
- Sumo squats med tåhävningar
- Armhävningar
- Fällkniven
- Mountain climbers

Gillar

Kommentarer

Frulindhamn
Frulindhamn,
Eller ta med en yogamatta bara och kör 😊. Avundas folk som gillar att springa, är den värsta träningsformen som finns tycker jag 😂❤️
nouw.com/frulindhamn
Alice,
Jättebra tips det här! <3 Kram!
nouw.com/aliceemericsson
carolinalarsson
carolinalarsson,
Jag tränar lika mycket året runt. Varför skulle jag göra ett uppehåll bara för att man har semester. Det är ju då man verkligen har tid. ):
nouw.com/carolinalarsson
Johannagrahn
Johannagrahn,
🙏🏼🙏🏼🙏🏼
nouw.com/johannagrahn
by_anniess
by_anniess,
Älskar detta! och håller ju helt med dig<3 La upp en likannde på min insta för några dar sen, varför sluta vara aktiv eller träna när man ( jag ) mår som bästa av det? Då får folk tycka vad dem vill 😉
Tränar oavsett väder el årstid<3
Kram!
nouw.com/by_anniess
psykiskohalsablogg
psykiskohalsablogg,
Jag har fysisk aktivitet på recept och det känns så mycket bättre när jag är klar med träningen. Jag tränar inte för att ändra kroppsformen, bara för att må bättre psykiskt. Jag har varit sjukskriven under ett ganska långt tag, så det blir inte särskilt annorlunda för just mig eftersom jag är lika mycket hemma när jag är sjuk som på semestertider för andra. Men som sagt - rutiner är det bästa.
nouw.com/psykiskohalsablogg
Emmamehrali
Emmamehrali,
Jag tänker verkligen tvärtom. På semester har man verkligen tid för att träna och äta bra kost. Jag håller med dig , det är helt perfekt att träna på semestern 😍💕
nouw.com/emmamehrali
megkaup
megkaup,
önskar att jag hade din självdiciplin (samt dina abs!)!!! 😍
nouw.com/megkaup

Instagram @matildaberlin

Instagram matildaberlinInstagram matildaberlinInstagram matildaberlinInstagram matildaberlinInstagram matildaberlinInstagram matildaberlinInstagram matildaberlin