5 tips för att lyckas med träningen - och inte bara i Januari

Januari kom - fylld med träningsmotivation. Men Februari då? Och Mars? Hur gör man ens för att lyckas hålla i det?

Som gruppträningsinstruktör och med en tidigare heltid på gym, vet jag allt för väl hur det ser ut. Januari är gymmet smockfullt, Februari är det fortfarande lite mer än normalt, men i Mars är vi tillbaka till året-runt-medlemmarna. Så enkelt är det. Känner du igen dig kanske? Då tycker jag att 2019 är året vi ändrar på det!

Bilder av Photosbyjorgen på insta

5 tips för att lyckas

1. Fundera på varför du ska träna och vilka dina mål är!

Börja där. Sätt dig en stund och verkligen tänk igenom det. Varför ska du börja träna? Är det för beach2019? Är det för att du vill orka leka med barnen? Är det för att kunna springa Stockholm Maraton? Är det för att stötta någon närstående som behöver det?
Det finns inget rätt eller fel svar! Kom ihåg det!

När du sen vet varför behöver du också sätta upp ett bra mål så du vet vad du strävar mot.

Obs! Det är skillnad på ett bra mål och ett dåligt mål.
Jag ska bli stark är ett dåligt mål. Inte i sig, för egentligen är det ett grymt mål. Men det är dåligt för du har faktiskt ingen aning om när du har klarat det.
Jag ska bli så stark att jag kan göra 10 armhävningar på tå är istället ett bra ett, för det vet du när du klarat. Och hey, glöm inte att belöna dig själv när du nått dit!

Nu vet du varför och nu vet du vad du vill få för resultat, så lägg upp träningen utifrån det

2. Gå inte ut för hårt!

Det här är det utan tvekan vanligaste felet man gör. Man får världens träningsmotivation, känner new year new me, och lägger in ett träningspass varje dag. Ett tag funkar det. Typ Januari ut. Men sen börjar
1. kroppen säga ifrån. Att gå från otränad till att utmanas varje dag är långt ifrån vad den vill, vilket kommer resultera i skador eller sjukdomar
2. andra saker att komma emellan. Ett träningspass om dagen inklusive dusch och tiden att ta sig till och från gymmet, blir i runda slängar 14 timmar i veckan. 14 timmar som du måste ta från något annat. Det betyder att exempelvis AWn ryker, mystiden i soffan, bowlingkvällen, eftermiddagsfikan med tjejkompisarna - dom sakerna du egentligen älskar. Efter ett tag kommer du börja prioritera dom igen, och vips försvann gymtiden.

Lägg istället in 2 kanske 3 träningspass till att börja med och gör en naturlig plats för träningen i din vardag. Kör på det ett par månader. Känns det sen bra och du vill köra mer, lägg då in ett (!) pass till.
På så sätt får du en balans och hållbar livsstil!

3. Hitta variation och det du tycker är kul!

Att gå till gymmet och göra samma sak dag in och dag ut skulle till och med kunna få en träningsenbeten person som mig själv att tröttna. Nej, träning ska vara kul. Så enkelt är det faktiskt! Okej, har du ett mål du strävar mot så måste du kanske bita i det sura äpplet och göra mindre kul saker för att kunna lyckas. Det finns tyvärr ingen chans att klara av ett maraton om man aldrig lägger in någon löpträning bara för att man tycker det är tråkigt, haha!

Bortsett från det, så ska träning vara kul! Vad är då kul? Det är något du måste testa dig fram för att ta reda på. Kanske är det att lyfta tungt på gymmet, kanske är det högintensiva intervall-pass, kanske är det yoga, badminton, klättring, boxning - vad vet jag? Hugg tag i en vän och testa er fram!

Men sen får ni inte fastna där! Känns det som att motivationen börjar dippa är det dags att testa något nytt igen. Kanske köra en period med lågintensiva pass för att sen kliva in i en riktig köttar-period.
Våga utmana dig själv - det är då du kommer utvecklas!

4. Planering är a och o!

Tråkigt men sant! Och det är något jag märkt av ordentligt sen jag flyttade till Stockholm. När jag bodde på Gotland hade jag gymmet 5 minuter bort och en bil jag praktiskt taget hade kunnat bo i. Men så flyttade jag hit, sålde bilen och tillbringar numera cirka två timmar om dagen med att ta mig fram och tillbaka från olika ställen. Att ta mig hem efter skolan för att hämta något och sen dra och träna inne i stan skulle verkligen inte fungera. Så för mig, liksom för dig, är planering a och o.

Sätt dig på Söndagskvällen och se hur veckan ser ut. Vilka dagar ska du träna vad? Vilka kvällar behöver du packa väskan och ställa den i hallen för att nästa morgon kunna rycka den i farten, och slippa stå och svära när du 5 minuter innan passet börjar inser att sportBHn ligger kvar hemma i byrålådan. (Been there! Och tro mig, att köra BodyCombat i tight linne och push-up-bh är inget jag kan rekommendera)

Planera, bestäm dig och underlätta för dig själv i vardagen!

5. Gör det inte mer komplicerat än det är!

Bara för att du har läst på internet att du bara får äta mellan 09:27-11:42 för optimala träningsresultat och din kompis säger att den absolut bästa övningen är over-head-under-spagat-trippel-push med skivstång, betyder det inte att du måste göra det.
Nej, jag är ett stort fan utav back to basic! Börja med att göra sånna övningar du känner dig säker på, typ rygglyft, armhävningar, sit-ups, benböj och dom andra ni gjorde på gympan när du var liten. Sen när du börjar tröttna på dom, då kan du gå vidare till något nytt.
Och kosten? Strunta i den! Eller nej, se till att du äter ordentligt. För ett annat stor misstag man ofta gör är att samtidigt bestämma sig för att lägga om sina matvanor och plötsligt har man alldeles för lite energi i kroppen.

Så gör det inte mer komplicerat än det är! Fortsätt äta bra, lägg in övningar du känner ger dig något och kom ihåg att träningen ska vara rolig!

Stort lycka till!

Gillar

Kommentarer

Lillymihlte
Lillymihlte,
Så bra tips och vilka passande bilder till inlägget! Pangbra, kram hjärtat ♥
nouw.com/lillymihlte
Matildaberlin
Matildaberlin,
Men alltså åhhh! Tusen tack vännen <3
nouw.com/matildaberlin
Anita,
Fina tips! 😃
siliiins.blogg.se/
Matildaberlin
Matildaberlin,
Tack vännen <3
nouw.com/matildaberlin
madelenekirk
madelenekirk,
Toppen tips! Ska faktiskt åter till träningen strax efter en rejäl depression av träning. Men nu har jag motivation men ska bara kunna gå lite bättre innan jag skaffar nytt gymkort 😊
nouw.com/madelenekirk
Matildaberlin
Matildaberlin,
HEJA DIG vännen <3
nouw.com/matildaberlin
Julia Svensson,
Åh så himla bra tips!!
juliasvenssons.se
Matildaberlin
Matildaberlin,
Carolina,
Vilka bra tips. Nej, jag vet själv att det inte är någon vidare med att ta och gå ut alldeles för hårt. Det är en anledning till att många drar sig tillbaka. Sen när jag blir helt frisk med mina händer ska jag sätta igång igen 😃
knaset.com
Matildaberlin
Matildaberlin,
Denisealice
Denisealice,
Vilka supertips! <3
nouw.com/denisealice
Matildaberlin
Matildaberlin,
tack snälla! <3
nouw.com/matildaberlin
Gustafssonlinneaa
Gustafssonlinneaa,
Otroligt bra tips 😊
nouw.com/gustafssonlinneaa
Matildaberlin
Matildaberlin,
Yasmine,
Älskar dessa inlägg! De är så peppande samtidigt som de är balanserade och fulla med värdefull information! 😃 Tacl att du tar dig tid att skriva dem! 😃 Stor kram fina <3
www.yasmissy.blogg.se
Matildaberlin
Matildaberlin,
Men alltså åhhh!! TUSEN TACK vännen!! och tack för att du tar dig tid att säga det till mig <33
nouw.com/matildaberlin
celinelundqvists
celinelundqvists,
Jag som vanlig gymtränare har märkt den drastiska minskningen på gymmet bara! Första veckan när jag var tillbaka var det SMOCKFULLT och nu är jag nästan ensam när jag går på mina lunchpass igen! Superbra tips som vanligt! Särskilt den med "gå inte in för hårt" tycker jag är viktig! Så lätt att man tappar motivationen fort då när det blir för mycket, ta det med måtta!
nouw.com/celinelundqvists
Matildaberlin
Matildaberlin,
Men alltså JA!!! Märker det själv nu med! Är helt galet vilken kontrast!! Kram <3
nouw.com/matildaberlin
Sarah,
Så himla snygga dina blåblommiga träningskläder är 😊 Kram finaste <3
CheerSarah.devote.se
Matildaberlin
Matildaberlin,
Men åhh! TACK fina! <3
nouw.com/matildaberlin

Instagram @matildaberlin

Instagram matildaberlinInstagram matildaberlinInstagram matildaberlinInstagram matildaberlinInstagram matildaberlinInstagram matildaberlinInstagram matildaberlin